Een tijdje geleden hoorde ik studenten zeggen dat het de intentie is die telt in de behandeling. Daar ben ik het mee eens en heb de afgelopen tijd wat gebroed op wat dat dan wel is, die fameuze intentie. Wat het zeker niet is, is helder. Het is in elk geval niet: ‘ik hoop dat dit gaat helpen’ als je een naald prikt of ‘nu voed ik je nier-energie’ als je He Fa uitvoert op de onderrug of ‘mijn handen zullen nu met QiGong wel warm worden.’

Intentie is niet iets mentaals, in je analytische brein is het niet te vinden. Het vereist een connectie met de bron, gecenterd zijn in jezelf. Als behandelaar weet je niet wat er nodig is, je moet dat ook niet invullen. Als iemand klachten krijgt omdat ze zichzelf voortdurend voorbijloopt, ben je dan helend bezig als je oplapwerk verricht? 
Yi Dao, Qi Dao Xue Xing意到 气到 血行, is het Chinese gezegde. Vertaald betekent het “waar de intentie gaat, gaat de Qi; waar de Qi gaat, stroomt het bloed.” 
Interessant is dat Dao 到 zowel gaan als aankomen betekent. Waar de intentie gaat, gaat Qi, of waar de intentie aankomt komt Qi aan. Er is hier al aanwijzing dat er een gelijktijdigheid is, een soort ‘quantumfysisch’ aspect, dat wijst op de tijdloosheid van het nu.  Daarmee zou je de stelling kunnen omkeren: Qi Dao Yi Dao. Door te focussen op de energie op de naald of de verandering onder je handen maak je de intentie waar. Intentie is dan dat wat je voelt en laat gebeuren, in verbinding zijn met wat uit zichzelf wil helen. Focus is de sleutel; focus is de intentie en de intentie is de focus.

Concreet betekent dat volgens mij je aandacht richten, bewust zijn in elk moment. Hoe sta ik, waar is mijn ademhaling, wat gebeurt er op de naald of onder mijn handen…
Dat bereik je als je stil kan worden in jezelf, dus uit de gesprekken en verhalen, stilte opzoeken en scheppen. Prof. Shan Qiuhua zei ons een aantal jaar geleden dat een behandeling pas kans van slagen heeft als de patiënt ontspannen is. Het creëren van een rustige atmosfeer is dus cruciaal voor de behandeling. Zowel patiënt als behandelaar dienen in de stilte te ontspannen, met de aandacht naar binnen.

Waar Yi, intentie, dus tijdloos is in het nu, het eigenste ogenblik, is het ook geworteld in een langdurige beoefening. Als je zelden de ontspanning en stilte in jezelf vindt, is het onwaarschijnlijk dat je die tijdens het oefenen in de les of de praktijk plots wel vindt.

Intentie heeft ook wilskracht in zich. Trouwens wilskracht in het Chinees is Yi Zhi 意志, met dezelfde Yi意 die ook intentie betekent. Wilskracht, vasthoudendheid en doelgerichtheid. Niet verrassend dus dat ‘doel’ of ‘bedoeling’ in het Chinees Yong Yi 用意 is, je raadt het al, met dezelfde Yi.

Het wordt nog mooier als je weet dat wilskracht Yi Zhi 意志 bij het water element en de Nieren hoort, bij de winter, precies de tijd van het jaar waar we nu zitten.
De uitgelezen tijd dus om hiermee aan de slag te gaan, te oefenen in stilte en aandacht, de voelsprieten naar binnen en ervaren wat ontstaat dat je niet bedacht had.

Stefaan

Terug