Yin-Yang is het fundament van TCG. Dit ogenschijnlijk eenvoudige en simpele principe, indien helemaal eigen gemaakt als ‘Yin-Yang denken’, stelt je in staat om alle manifestaties in onze wereld te verklaren. In de context van TCG ben je dan in staat om de oorzaak van problemen/klachten te doorgronden.

Onlangs was er een patiënte in mijn praktijk met als hoofdklacht: continue, zeurende en soms stekende pijn in haar beide benen. Deze klacht heeft ze al sinds een jaar, maar de laatste drie maanden is de klacht zo verergerd dat het de kwaliteit van haar leven ernstig verstoord. In de uitgebreide anamnese kwam onder andere naar voren dat zij een bezig bijtje is, maar de laatste jaren heel weinig energie heeft en in het verleden zelfs een burn-out heeft gehad. Aan het eind van de anamnese gooide zij emotioneel eruit: “Ik ben zó boos op mijn lichaam!” Ik zei dat ik haar gevoel van frustratie begrijp; dat ze niet de dingen kan doen die ze wil doen zoals ze die altijd heeft gedaan, maar dat ik haar opmerking niet ‘geheel terecht’ vind. Vervolgens heb ik geprobeerd haar uit te leggen waarom ik er zo over denk.

Als we vanuit het ‘Yin-Yang denken’ naar een persoon kijken kunnen we stellen dat het lichaam Yin (materieel, tastbaar) is en de geest Yang (immaterieel, niet tastbaar) is. Een van de belangrijke kenmerken van Yin-Yang is dat Yin Yang controleert en visa versa Yang Yin controleert. Lichaam en Geest zijn afhankelijk van elkaar en daarmee onlosmakelijk verbonden.

Yin wordt gezien als vrouwelijk en Yang als mannelijk. Yin en Yang vormen één geheel. We kunnen de interactie tussen Yin en Yang in een persoon verduidelijken door de persoon als een huwelijk/partnerschap tussen een vrouw en een man te zien. De vrouw is dan Yin (het lichaam), de man Yang (de geest) en het huwelijk/partnerschap is de persoon.

Terugkomend op mijn patiënte: haar pijnklachten, het tekort aan energie en de burn-out, zijn duidelijke signalen van een disharmonie tussen Yin en Yang. In haar situatie wil haar geest (Yang), vanuit wie zij is als bezig bijtje, teveel en dat kan haar lichaam (Yin) niet aan. Haar lichaam probeert dit door middel van de klachten duidelijk te maken aan haar geest. In de door mij voorgestelde analogie voor mijn patiënte betekent dit dat de man (geest) alles bepaalt en te veel wil en dat wat er allemaal moet gebeuren door de vrouw (lichaam) wordt gedaan. Op het moment dat ‘de vrouw’ aangeeft dat het niet meer gaat/lukt (fysieke klacht) luistert ‘de man’ gewoonweg niet. 

Het is als het ware alsof er een bergwandeling wordt gemaakt;
Man: kom laten we een bergwandeling maken.
Vrouw: ik heb er niet zoveel zin in, ik ben een beetje moe.
Man: ach kom, het zal ons goed doen en het is gezond om te bewegen.
Vrouw: sputter, sputter… vooruit dan maar, zucht... 

Halverwege de berg;
Vrouw: schat ik ben heel moe.
Man: volhouden schat, wij geven toch nooit op, zo zitten we niet in elkaar.

Op driekwart van de berg;
Vrouw: ik kan echt niet meer.
Man: niet opgeven nu, nog even volhouden, we zijn er bijna. 

Op de top van de berg;
Vrouw: ik ben helemaal uitgeput.
Man: dat hebben we dan toch maar mooi gefikst! 

Om het geheel nog duidelijker te maken in de context van lichaam en geest;
De man (geest) springt op de rug van de vrouw (lichaam) en draagt hem zo de berg op!
Yang (geest) bepaalt het, maar Yin (lichaam) moet het verwezenlijken.

Zonder er een waardeoordeel over te geven kan gesteld worden dat in ieder geval harmonie tussen Yin (lichaam, vrouw) en Yang (geest, man) het belangrijkst is; ongeacht of de vrouw of de man het voor het zeggen heeft of dat beiden evenveel zeggenschap hebben. Daarnaast is het belangrijk dat de communicatie tussen vrouw (Yin) en man (Yang) goed is en dat ze naar elkaar luisteren.

Het is voor iedereen nu wel duidelijk dat voor mijn patiënte en haar klachten, de opmerking “Ik ben zó boos op mijn lichaam!” niet ‘geheel terecht’ is. De man (geest) die boos is op de vrouw (lichaam) omdat zij niet meer functioneert, terwijl hij degene is die haar heeft uitgeput.

Hopelijk ziet mijn patiënte dat ook in……

Zàijiàn (tot ziens), Ki-Jan

Terug