Toelichting op STAP-budget, de nieuwe studiekostenregeling van de overheid
De overheid stimuleert scholing en heeft regelingen om dit financieel aantrekkelijker te maken. Voorheen was dat bijvoorbeeld door de mogelijkheid om je studiekosten af te trekken in je aangifte inkomstenbelasting. Deze regeling is recent komen te vervallen. Je kan dus in je inkomstenaangifte over 2021 voor het laatst de studiekosten die je hebt gemaakt in 2021 aftrekken. Per 2022 is er een nieuwe regeling: het STAP-budget. In dit artikel leggen we je uit wat deze regeling inhoudt en hoe je deze kan aanvragen.

Wat is het STAP-budget?
STAP-budget is een subsidie voor scholing en bedoeld om je positie op de arbeidsmarkt te verbeteren. STAP staat voor Stimulering van de ArbeidsmarktPositie. Je kan 1 keer per kalenderjaar gebruik maken van het stapbudget en voor een maximaal bedrag van €1000,- . Deze regeling is zoals hierboven gezegd, in de plaats gekomen van de studiekostenregeling waarbij je je studiekosten kon aftrekken in je aangifte inkomstenbelasting.

STAP-budget aanvragen, hoe werkt dat?
Het verkrijgen van het STAP-budget doorloopt 3 fasen. We lichten ze aan je toe.

FASE 1: deze stappen kan je doorlopen vóórdat de nieuwe STAP-budget-aanvraagperiode start, zodat je gesteld staat als de STAP-budget-aanvraagperiode opent.

  1. Toets of je recht hebt op het STAP-budget. Op de site van UWV staat een vragenlijst om dit te toetsen.
    Kort omschreven: je hebt recht op STAP-budget als je kan aantonen dat je een band hebt met de Nederlandse arbeidsmarkt en je geen andere financiering voor scholing kunt aanvragen, zoals studiefinanciering. De exacte voorwaarden staan op stapuwv.nl/voorwaarden en door de vragenlijst in te vullen krijg je direct te zien of je recht hebt op het budget.

  2. Je kan STAP-budget alleen gebruiken voor een cursus, training of opleiding die in het STAP-scholingsregister staat. Controleer of de opleiding die je wilt volgen in het s STAP scholingsregister staat.
    Alle opleidingen, en een aantal bijscholingen en cursussen die Bo-Yi aanbiedt, zijn beschikbaar om STAP-budget op aan te vragen. 

  3. Controleer of er nog STAP-budget beschikbaar is voor deze periode.  Is het budget nu op? Probeer het dan opnieuw in een volgende aanvraagperiode, maar let daarbij wel op de voorwaarden mbt de startdatum van je opleiding. Het kan zijn dat je geen recht meer hebt om budget aan te vragen voor je gewenste opleiding.
    Elke 2 maanden start een nieuwe aanvraagperiode STAP-budget:
    - 1 juli 2022 t/m 31 augustus 2022
    - 1 september 2022 t/m 31 oktober 2022
    - 1 november 2022 t/m 31 december 2022
    Wees er op tijd bij als een aanvraagtijdvak start, want op=op. 
  4.  Staat de cursus, training of opleiding waarvoor je je STAP-aanvraag wilt doen in het STAP-scholingsregister?
    Schrijf je dan bij Bo Yi in voor de opleiding. Vermeld in het opmerkingenveld dat je gebruik wil maken van de STAP regeling. Je krijgt van Bo-Yi een STAP-aanmeldingsbewijs. Je hebt dit bewijs, samen met je DigiD nodig om STAP-budget aan te vragen. Dit moet je dus regelen ruim voordat je de daadwerkelijke aanvraag van het STAP-budget doet.

FASE 2: de daadwerkelijke aanvraag

  1. Het STAP-budget aanvragen doe je via “Mijn STAP-budget” (stapuwv.nl). Je logt in met DigiD. De aanvraag duurt ongeveer 15 minuten, maar bij de eerste aanvraagronde op 1 maart 2022 bleek dat er op de openingsdag een lange wachttijd was in het online aanvraagloket. Let daar dus op als je het budget aan gaat vragen. Je kan de webpagina niet afsluiten, want dan word je uit de wachtrij verwijderd en kom je bij een nieuwe poging achteraan in de rij. Let ook op de volgende voorwaarden:

    Je opleiding dient minimaal 4 weken na je aanvraag te starten, en binnen 3 maanden na sluiting van het betreffende aanvraagtijdvak. Als je op 1 september STAP aanvraagt voor je opleiding, dient deze dus te starten na 28 september en uiterlijk in de maand november.

    Het is niet mogelijk om het STAP-budget te delen over twee studies. STAP-budget wordt 1 keer per kalenderjaar aan je toegewezen. Het bedrag van maximaal €1.000 kan dus niet worden gedeeld in bijvoorbeeld 2 bedragen van €500.

    Het STAP-budget is niet vrijblijvend. Indien niet wordt voldaan aan de gestelde verplichtingen kan het budget volledig of deels worden teruggevorderd. Wanneer je STAP-budget toegekend krijgt, moet je er alles aan doen om de scholing af te ronden. Een scholing is (succesvol) afgerond als je een certificaat of diploma hebt behaald of als je meer dan 80% van de scholing hebt bijgewoond. Je ontvangt een bewijs van deelname van de opleider, dus van Bo-Yi om dit aan te tonen. Ook ben je verplicht om wijzigingen en meldingen, zoals bijvoorbeeld het oplopen van studievertraging door te geven aan UWV.

  2. Na toekenning door UWV ontvangen jij en Bo-Yi bericht van UWV. UWV maakt vervolgens het geld over naar de opleider (je krijgt dus zelf geen geld op je rekening gestort). 

  3. Bo Yi verrekent jouw STAP-budget met jouw opleidingskosten.

FASE 3: definitieve toewijzing

  1. Het STAP-budget is een gift. Het budget wordt eerst als voorschot toegekend en direct uitbetaald aan de opleider. Na het afronden van de scholing uploadt de Bo-Yi het Bewijs van Deelname in het STAP Opleidersportaal.

  2. UWV beslist over de definitieve toekenning. Heb je de scholing succesvol afgerond, dan wordt de subsidie definitief toegekend of, als de opleiding niet is afgerond, afgewezen. Als aanvrager/burger ontvang je hierover in dat geval een beschikking van UWV.

Een en ander is ook na te lezen via deze link. Daar staat veel informatie over deze nieuwe regeling, zijn filmpjes over de aanvraag van het STAP-budget beschikbaar en staan antwoorden op veel gestelde vragen.