Spelend Leren

Dat klinkt als iets voor het basisonderwijs maar niets is minder waar! Ook binnen het volwassenenonderwijs zijn spelvormen heel nuttig! Gamification of gamificatie is het gebruik maken van spelmechanismen/spelelementen om iets aan te leren.

Wie kent hem niet? Holle Bolle Gijs! Het zal je verbazen hoeveel papier er wordt verzameld in de Efteling door deze vorm van gamificatie. Dagelijks bijna 1800 kg! De pianotrap is begonnen in Stockholm als experiment om mensen meer te laten bewegen. Inmiddels is er in Rotterdam ook een pianotrap want het werkt! Er zijn groepjes die dansend op de trap concerten geven.

Mijn elektrische auto heeft een groen blaadje in het dashboard. Hoe zuiniger ik rijd, hoe groter het blaadje. Ik heb al 98 van de 100 gehaald dus het is een sport om dat vast te houden. Dit zijn maar een paar voorbeelden van hoe spelvormen ons gedrag en leren kunnen beïnvloeden.

Er is heel veel onderzoek gedaan naar activerende les- en spelvormen en hoe je die kunt inzetten om je leerdoelen te bereiken. Je gebruikt beide hersenhelften, dus niet alleen het rationele en analytische deel maar ook het creatieve en gevoelsdeel worden aangesproken. Hierdoor wordt het leren 5-10x effectiever! Hoe meer zintuigen erbij betrokken zijn hoe sterker het effect. Hormonaal gebeurt er van alles in het lijf maar het belangrijkst is dat het de dopamineafgifte stimuleert. Dopamine activeert het leercentrum en helpt onthouden en reproduceren, de verbinding tussen beide hersenhelften wordt namelijk versterkt.

Op het moment dat ik een spel gebruik in mijn les hangt er een compleet andere ‘vibe’ in het lokaal, iedereen is enthousiast en nieuwsgierig. Er is meer aandacht voor de lesstof, het wordt beter en sneller opgenomen, het motiveert om er mee aan de slag te gaan en het is vooral erg leuk!

Als ik een online spel gebruik dan zie je dat de studenten daar ook na de les verder mee oefenen. Het reikt ze ook een andere manier van leren aan dan ‘stampen’ van de lesstof. Het ontwerpen van een spel valt nog niet mee! Er moet rekening worden gehouden met de leerdoelen voor de les, voor het jaar en voor de hele opleiding maar ook met de leerstijlen van de studenten en de ‘Taxonomie van Bloom’. https://talentstimuleren.nl/thema/stimulerend-signaleren/rijke-leeractiviteiten/bloom Daarnaast moet het niet al te lang duren, makkelijk uit te leggen zijn, er leuk uitzien en vooral leuk zijn om te doen!

Ik ben er erg trots op dat twee van mijn spellen nu zijn uitgevoerd in de huisstijl van Bo Yi. Ik hoop dat er nog veel studenten mee mogen spelen in mijn lessen. Deze spellen zijn voor het eerste jaar acupunctuur les 6 en les 9 dus een soort ‘sneak preview’. 

Edith

<< terug naar nieuwsoverzicht